livetefterjobbet.blogg.se

Här vill jag skriva ned mina tankar och idéer om livet efter jobbet. Jag bloggar om min fritid och även om mina funderingar inför kommande pension.

Fånga nuet

Publicerad 2014-08-26 12:25:00 i Allmänt,

I morse bestämde jag att jag ska jag vara "närvarande" hela tågresan.

Plinget hörs. Nu ropar de i högtalarna att tåget är på ingång.
Jag blir glad eftersom det är kallt ute och jag fryser rejält nu.

Jag stiger på och sätter mig ned.
Plockar fram headsetet och sätter på ljudboken. Lyssnar på Springfloden av Cilla Börjlind.

Fick en "framåtplats". Bra, då är det lättare att se naturen när man tittar ut. Jag ser på passageraren framför mig och ler. Hon ler tillbaka. Bra början!

Jag tittar runt i kupén. Det är rent och fint. Sköna säten och lugnt och tyst.

En man går förbi och går in i den andra vagnen. Han kommer tillbaka och ser tveksam ut. Han går tillbaka igen till den andra vagnen och är nu borta ett bra tag. Nu kommer han tillbaka och ser nöjd ut. Han hittade nog vad han sökte - toaletten!

Utanför tågfönstret så sveper skogen förbi. Ibland skymtar en och annan sjö. Vi passerar en liten ort med en fin badstrand och några få boningshus. En vacker idyll! Men det ser kallt ut idag…

Berättelsen från telefonen strömmar in i örat. Det är spännande och jag förlorar mig helt i boken ett tag.

Nu åker vi över "7-minutersbron". Den kallas så för att det är 7 minuter kvar till tåget är framme. Resan fortsätter. Kalhyggen, sjöar, åkrar och sedan skog igen.

Kupén är varm och skön och jag skulle kunna somna nu, men det är ingen idé för vi är snart framme.

Nu börjar husen tätna och resan närmar sig sitt slut. Jag känner ett lugn i kroppen och jag har njutit av resan.
När vi är framme så kliver jag av tåget och promenerar till jobbet i det kalla regnet.

Arbetsdagen börjar…………...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela