livetefterjobbet.blogg.se

Här vill jag skriva ned mina tankar och idéer om livet efter jobbet. Jag bloggar om min fritid och även om mina funderingar inför kommande pension.

Pensionsfunderingar igen

Publicerad 2014-11-09 19:34:04 i Pension,

Jag behöver fortsätta fundera på en bra strategi för att optimera inkomsten (och minska utgifterna) när det är dags för pensionen. När det nu blir av? Kanske nästa år? Kanske när jag fyller 65? 

Enligt pensionsprognosen så får jag ca 15000 kr mindre i månaden de första tre åren om jag jobbar till 65 år.  Och om jag går i pension vid 62 år så får jag ca 17500 kr mindre i månaden fram till 65 år och sedan drygt 20000 kr mindre efter 67 år. Suck!!  

Det här är bruttobeloppen. Jag vet inte exakt vad det kommer att bli efter skatt. Sedan verkar det som att allt inte är medräknat i prognosen, så det får jag kolla lite mer på. 

Det som jag redan bestämt är att jag ska sluta med det privata pensionssparandet hos min bank. Ingen idé längre, nu när möjligheterna till avdrag försvinner. Det är ett riktigt dåligt val att fortsätta! 

Jag har läst på lite om ISK (Investeringssparkonto).

Några fördelar är att man inte behöver betala reavinstskatt, man slipper deklarera, det är skattefria uttag och det kan vara en bra sparform om det är bra avkastning.

Några nackdelar är att det är en årlig schablonskatt (0,63 % för 2014) oavsett om värdet ökar eller minskar och det är en sämre sparform när avkastningen är låg.

Ett vanligt sparkonto känns inte som något bra alternativ. Låg ränta och man får betala skatt på räntan som man eventuellt tjänat in. 

Jag har också funderat på att höja amorteringen på bolånet.  Men, med nuvarande ränteläge så gör inte det så stor skillnad på månadskostnaden. Att höja amorteringen påverkar mest om vi skulle sälja huset. Då får vi mer pengar kvar  att eventuellt investera i en mindre bostad eller att ha kvar som sparade pengar. Det känns som ett mer långsiktigt alternativ just nu, eftersom jag gärna vill bo kvar i huset så länge som möjligt.

Inte lätt att veta vad som är bäst...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela