livetefterjobbet.blogg.se

Här vill jag skriva ned mina tankar och idéer om livet efter jobbet. Jag bloggar om min fritid och även om mina funderingar inför kommande pension.

Mamma

Publicerad 2014-10-28 10:00:00 i Tavlorna i mitt hem,

 

Vem var hon - min mamma?

Fakta:

Hon föddes 1930. Hon var vacker...

Min upplevelse:

Hon gjorde nog sitt bästa. Hon fanns där för det mesta. När hon inte jobbade.  Eftersom min pappa ofta var frånvarande  - av olika anledningar-  så var jag ett "nyckelbarn".

Min mamma var en människa med  stort sinne för dramatik. Jag har hört berättelser om hur hon styrde och ställde med sina småsyskon. För att få uppmärksamhet så låtsades hon bland annat att svimma. Hennes småsyskon sprang hem till mormor med andan i halsen och skrek att hon svimmat. Men mormor kände sin dotter väl och sa till dem att gå tillbaka och säga åt mamma att komma hem genast. Den roligaste berättelsen om min mamma är när hon låst in sig i badrummet tillsammans med katten som hon placerat på fönsterhyllan. Till saken hör att alla syskon ville gosa med katten, så därför så sprang hennes bror till min mormor skrikande. - Mamma, mamma, hon har katten fast hon inte använder den! Sådan var hon min mamma.

När min mor växte upp så tillbringade familjen somrarna i Fiskebäckskil.

När jag tittar på foton från den tiden, så ser det så mysigt ut. På några foton ser jag att de har en tillfällig familjemedlem. Det var en judinna som bodde hos min mammas familj en period under andra världskriget. Det gillar jag verkligen!

Under min egen barndom fick även jag själv tillbringa många somrar i Fiskebäckskil. Underbart!

Även som vuxen så kunde min mamma spela ut sin dramatik. Jag minns henne som lite barnslig och det var nog därför hon var så omtyckt av sina små patienter på barnsjukhuset. Min mamma jobbade som barnsköterska och hon var väldigt omtyckt på arbetet.

Hon gick i pension vid 63 års ålder och sorgligt nog så dog hon strax därefter.

Kommentarer

Postat av: Mats

Publicerad 2015-01-18 13:47:28

Jag trodde det var du som suttit modell. Du måste vara väldigt lik din mamma.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela