livetefterjobbet.blogg.se

Här vill jag skriva ned mina tankar och idéer om livet efter jobbet. Jag bloggar om min fritid och även om mina funderingar inför kommande pension.

Jobba deltid? När?

Publicerad 2015-01-30 11:14:04 i Pension,

Jag har funderingar på att gå ned i arbetstid. T ex vara ledig en dag i veckan. Så jag har haft kontakt med min pensionsrådgivare på jobbet och fått en del svar som ger lite mer klarhet i hur jag ska göra.

Eftersom jag tillhör både det gamla och det nya pensionssystemet så blir det så här för min del.
Jag har en förmånsbestämd pension som beräknas till jag fyller 65 år.
När jag börjar ta ut tjänstepension så tjänar jag ej in till något mer på den förmånsbestämda pensionen.
Den beräknas på årsinkomsterna på de 5 bästa av de 7 bortersta av de 9 sista åren.
Det innebär att om jag t ex tar ut pension 2018 så är det på åren 2010-2016 som den förmånsbestämda pensionen. 

Då borde det bli så att om jag jobbar till jag blir 63 år, så kan jag börja trappa ned och t ex jobba 4 dagars vecka, utan att pensionen påverkas alltför mycket.  Och då tar jag tjänstledigt en dag i veckan och får 80 % av lönen.

Det blir en bra träning på att tjäna mindre….

Jag passade på att skicka en fråga till  en pensionschatt förra veckan under signaturen "Snart pensionär"

Lite konstigt råd tycker jag eftersom sparräntan är så fruktansvääääärt lååååg just nu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela