livetefterjobbet.blogg.se

Här vill jag skriva ned mina tankar och idéer om livet efter jobbet. Jag bloggar om min fritid och även om mina funderingar inför kommande pension.

Mona-Lisa

Publicerad 2015-01-16 12:28:50 i Tavlorna i mitt hem,

Vem var hon?
Hon är en tavla. Eller en människa?

Fakta och upplevelse:
Det är en tavla som målades av min pappa. Fast Mona-Lisa  finns ju  i ett original också....

Hon är känd för sitt gåtfulla leende. Men vem var hon egentligen, mer än en modell för en målning av Leonardo da Vinci?

Var hon en människa med drömmar? Hade hon barn som hon älskade? Hur såg hennes liv ut - utanför tavlan?

Hon har funnits sedan 1500-talet. Först i verkliga livet och sedan på tavlan. Hon flyttade till Louvren på 1700-talet och har bott där sedan dess. Nja, inte riktigt sant. Hon flyttade hem till Italien ett tag i början av 1900-talet. Men då besöktes hon på Louvren fast hon inte fanns där. Man kom för titta på hennes tomrum!

Det kan man kalla avtryck!

 

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2015-01-18 22:37:14

påminner hon inte lite om fig!😄

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela